Jakub Kasprzycki: Jak przyśpieszyć Playstation3? = defragmentacja dysku

piątek, 27 kwietnia 2012

Jak przyśpieszyć Playstation3? = defragmentacja dysku

Posiadam konsolę SONY Playstation3 od prawie 4 lat. Jest to model trzeciej generacji z dyskiem 80GB. W ciągu tych kilku już lat konsola była dość intensywnie używana, i często zdarzało się, że na dysku brakowało już miejsca na nowe gry i multimedia. W kółko więc coś było instalowane i kasowane. Niestety jednak te 80GB okazywało się niewystarczające. Ale jakoś nigdy nie zdobyłem się na wymianę dysku na większy.
W tym roku zauważyłem jednak znaczne spowolnienie działania konsoli od banalnej rzeczy jaką jest przełączanie się między użytkownikami, a kończąc na uruchamianiu gier, a wręcz na spowolnieniach w grach zwłaszcza tych zakupionych online które w całości polegają na danych ściągniętych na dysk.
Zapytałem "wujka Google" czy można coś z tym zrobić, podejrzewając że winnym może być pofragmentowany dysk w konsoli. Jednak wszystkie odpowiedzi twierdziły, że konsola PS3 posiada swój własny system plików oparty na systemach unix/linux-owych, które NIGDY nie "fragmentują" się bowiem stosują różne techniki zabezpieczające przed tym. Otóż jest to prawda, ale tylko wtedy kiedy nie zajdzie sytuacja specjalna, czyli jeśli na dysku będzie wystarczająco dużo miejsca wolnego aby te wszystkie mechanizmu miały odpowiednio dużo swobody do działania. Jeśli będzie tak jak w moim przypadku, czyli bardzo często dysk zapełniony był "pod korek", to żaden mechanizm nie uchroni dysku przed fragmentacją. Musi ona zajść. Bardzo ciekawy artykuł o tych zjawiskach znalazłem w necie: http://www.washington.edu/R870/examples/fragmentation.
Osobiście więc nie zgadzam się z twierdzeniem, że systemy linux-owe (ext3, ReiserFS, XFS itd.) wolne są od problemów z pofragmentowanym dyskiem! Występują one rzadziej i mają mniejszy wpływ na wydajność systemów bo np. i tak w większości zapisują dane według "cylidrów", a nie "sektorów" ale jednak istnieją.
Rozwiązaniem mojego problemu jest stary sposób -> zgraj wszystko na inny dysk -> sformatuj stary i przywróć pliki.
W konsoli PS3 możemy to zrobić wbudowanym narzędziem do backupu danych. Zresztą okresowe wykonywanie backupów może się nam zwyczajnie przydać podczas awarii dysku lub konsoli. Teraz posłuży nam do jej przyśpieszenia jeśli dotknięta jest problemem "poszatkowanego" dysku.
Wykonujemy więc procedurę backupu na dysk zewnętrzny, a potem przywracamy system. Polecam zrobić to według oficjalnej instrukcji http://manuals.playstation.net/document/pl/ps3/current/settings/backuputility.html
U mnie cały proces zajął około 4 godzin (2 na backup, 2 na przywrócenie). Po przywróceniu systemu wszystko zostało po staremu, jedynie aplikacje zakupione na innym koncie nie uruchomiły się od razu, należało ponownie zarejestrować konsolę na koncie użytkownika, który zakupił aplikację. Uwaga, proszę się nie bać, nawet aplikacje (gry) zdobyte przed wprowadzeniem ograniczenia liczby licencji do 2-óch, da się reaktywować :)
Po tym zabiegu moja konsola dostała skrzydeł..., a sprawiające problemy gry zaczęły pracować poprawnie.

1 komentarz:

Jakub Kasprzycki pisze...

Kolejne info o defragmentacji...
link

"Full filesystem

If you have a filesystem that is close to being full you cannot expect the full performance for otherwise sequential workloads (e.g. copying of files that are measured in megabytes) since they will be turned into lots of small reads/writes.

Aged filesystem

Even if you have a filesystem that is far from full you might experience bad read performance because the files read are heavily fragmented because the filesystem was close to being full when the files were written. If you are trying to establish whether your disk is slow or not, consider moving the files off a partition and reformatting it before moving the files back."

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...